fredag den 8. april 2011

Madboller

I dag får jeg et par gymnasieveninder på besøg, og jeg skal stå for hovedretten. I den anledning har jeg bagt nogle boller med persille, hvidløg og cheddar, de virker ret gode...

Hvidløgpersille brød med rød cheddar

Til ca. 16 stykker

50 g smør
5 dl mælk
50 g gær
2 tsk groft salt
1 spsk honning
3 fed presset hvidløg
3 dl frisk, hakket persille
200 g (eller måske 150 g - det der er i en pose) revet rød cheddar
550 g hvedemel
100 g grahamsmel

Derudover penslede jeg med smeltet smør med lidt persille og ½ stk hvidløgssalt

Smelt smørret og tilsæt mælken. Hæld blandingen i en skål og rør gæren ud heri. Tilsæt de øvrige ingredienser. Slå dejen godt sammen - den skal være blød og smidig. Dæk skålen med fx et låg og stil dejen til hævning et lunt sted ca. 1½ time. Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Del dejen i 16 stykker og form dem til boller. Lad dem efterhæve på en plade med bagepapir i ca. 15 min. Bag brødene midt i ovnen ved 225 grader i ca. 10-15 minutter.


Ingen kommentarer: